Het leed dat blessure heet

Voetblessure

Blessures. Het kan je flink in de weg zitten bij het uitoefenen van jouw sport. Of je nu hardloopt, hockeyt of volleybalt, de meeste van ons zijn wel eens in aanraking gekomen met een blessure. Heb je een blessure dan is de belangrijkste vraag; hoe kom ik er zo snel mogelijk vanaf? Maar misschien wel net zo belangrijk: Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn sport weer optimaal kan doen zonder weer een blessure op te lopen?

In deze blog neem ik je mee in de wereld van blessures. Wat kun je er aan doen om ze te voorkomen? En, als je er toch een hebt opgelopen, wat doe je er mee om zo snel mogelijk weer te herstellen?

Overbelasting vs. acuut

Er bestaan verschillende typen blessures. Bij sporten waarbij je telkens hetzelfde tempo en dezelfde beweging aanhoudt (cyclische sporten), zoals hardlopen, zwemmen en roeien zijn blessures vaak een gevolg van overbelasting. Deze blessures ontstaan geleidelijk en beginnen vaak met een klein pijntje. Als je hier niet op tijd op reageert, kan dit pijntje uitgroeien tot een blessure die je belemmert in het sporten.

Knieblessure herstelDe overbelastingblessures kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Het kan veroorzaakt worden door overtraining, spierdisbalans, verkeerd beweegpatroon, stress, vermoeidheid, te weinig warming-up etc. Als je niet goed weet waar jouw klachten vandaan komen, is het verstandig om een fysiotherapeut op te zoeken.

Een andere vorm van blessures zijn de acute blessures. Deze zie je vaak terug in de contactsporten, zoals korfbal, voetbal, hockey etc. De blessures ontstaan plotseling door contact met de tegenstander, vallen of een plotselinge beweging. De meest voorkomende regio’s voor acute blessures zijn de knie en enkel.

Voorkomen van blessures

De overbelastingblessures zijn het makkelijkst te voorkomen met een goede voorbereiding van je sport.

Wat belangrijk is voor het voorkomen van pijntjes is allereerst een goede sportoutfit. Dan bedoel ik niet een leuke broek en kleurrijke schoenen. Maar vooral de kwaliteit van je materiaal is belangrijk. Bij een sport waarbij je veel moet lopen/rennen zijn schoenen essentieel. Er moet voldoende stevigheid en demping in de schoenen zitten.

Daarnaast kan een goede warming-up niet gemist worden.  Belangrijk is dat je spieren voldoende zijn opgewarmd voordat je een hoge activiteit van ze vraagt. Hieronder volgen wat praktische tips voor jouw warming-up.

Warming up

  • Bouw je snelheid op. Begin met rustige looppas en versnel beetje bij beetje totdat je uiteindelijk de sprint hebt ingezet.
  • Neem de bewegingen mee in je warming-up die je tijdens het sporten ook zult uitvoeren. Denk daarbij aan sprongen, wijkbewegingen etc.
  • Rek na je warming-up de warme spieren rustig op
  • Zorg dat je zo’n 10-15 minuten bezig bent met je warming-up. Zo weet je zeker dat je spieren goed zijn opgewarmd.

BlessureherstelNa het sporten is het belangrijk dat je lichaam weer tot rust komt door de Cooling-down. Bij de cooling-down is het juist de bedoeling dat je je snelheid steeds meer afbouwt. Dynamische of statische rekoefeningen laten je spieren ontspannen.

Welke sport je ook uitvoert, belangrijk is dat je de techniek beheerst en het op jouw niveau uitvoert. Sommige sporten lijken makkelijk, zoals hardlopen. Mensen beginnen hier vaak ongetraind aan en krijgen na een tijdje last van pijntjes. Bouw het sporten daarom op een goede manier op, waardoor je jouw lichaam niet overbelast. Er zijn op internet genoeg opbouwschema’s te vinden.

Eerste hulp bij blessures

Wat nou als je een blessure hebt opgelopen? Bij een acute blessure is de eerste hulp het toepassen van de ICE-regel. Dit staat voor Immobilisatie, Compressie en Elevatie. Voor elke vorm van blessure geldt dat rust nodig is om de schade te laten verstellen. Hoeveel rust nodig is, is afhankelijk hoe ernstig de blessure is.

!! Belangrijk: Start pas met sporten als je in het dagelijks leven pijnvrij bent.

Het kan zijn dat je gevoelig bent voor blessures of een blessure hebt opgelopen en het sporten weer wilt oppakken. Dan is het fijn als je wat extra ondersteuning krijgt.

Braces zorgen voor ondersteuning aan gewrichten net na een blessure of ter voorkoming van een blessure. Als je na een blessure, zoals verzwikking, verrekking of scheuring van banden weer wilt starten is het verstandig dit met een brace te doen. Deze zijn verkrijgbaar voor de enkel, knie, pols, elleboog en duim. Een alternatief voor een brace is taping.

Spieren kun je ondersteunen door middel van kinesiotape. Dit tape zorgt voor ondersteuning tijdens het aanspannen van de spier, waardoor het de belasting op de spier verlaagt.

In de komende maanden zal ik jullie meer vertellen over de oorzaken van de meest voorkomende blessures; knie-,  enkel- en spierblessures. Ook vertel ik je hoe je deze blessures kun voorkomen en hoe je het beste herstelt als je ze toch hebt opgelopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.blessureherstel.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 9 reviews.